Verden er i farver! Picture Logic Color er hjernevridende talgåder kombineret med spændende farvebilleder. Der er hundredevis af baner, og du kan desuden selv lave dine helt egne.
Husk: Der bliver udgivet nye bøger med baner hver onsdag.
Spillet
Picture Logic Color er en farverig efterfølger til det populære tænkespil Picture Logic. Der er nu farver, flere lag og alting er blevet flottere.
Regler
Spillefladen
Hints
Afkrydsninger
Farveskift
Sværhedsgrader
Højreklik
Hot or Not
Banebygger Guide
Regler
Picture Logic Color nemt at lære, men svært at slippe.
Spillet går ud på at placere farvebrikker på spillefladen de rigtige steder så man til sidst har skabt et flot billede til sin samling. Til din hjælp er der hints i form af tal rundt om spillefladen, de fortæller dig alt hvad du skal bruge - men det kan være nødvendigt at tænke sig meget om. Husk, at det aldrig er nødvendig at gætte i en Picture Logic Color bane.
Læs reglerne igennem hvis du er i tvivl om noget, lær hvordan spillet skal spilles og bliv en mester.
|
 | PrøvebanerHvis du endnu ikke har spillet spillets prøvebaner igennem kan du tilgå dem ved at trykke på knappen ”?” på forsiden i spillet. |
Spillefladen
Gennemgang af spillefladen |
 |
- 1: Aktive hints (aktive hints er hvide, grå hints er blevet fundet)
- 2: Toggle button (skifter mellem at placere brikker og afkrydsninger, alternativt kan man bruge venstre og højre museklik)
- 3: Farvevælger (vælg hvilken farve/lag du vil arbejde på)
- 4: Afkrydsninger (alle rækker og kolonner med et gråt tal kan afkrydses)
- 5: Placerede brikker (i dette tilfælde er de sorte og blå fra andre farvelag)
|
Hints
De hints du ser til venstre for spillefladen, fortæller dig hvor farvebrikkerne skal placeres. Rækkefølgen på tallene i hver række/kolonne fortæller om rækkefølgen på brikkerne på spillefladen. Det er en smart strategi at starte med de rækker der har store tal og fylde dem ud først. |  |
 | Afkrydsninger
Du afkrydser ved hjælp af højre museklik eller ved hjælp af brik/afkryds knappen.
At afkrydse de felter som du ved er tomme, er det absolut bedste redskab til at gøre spillet nemmere for dig selv. Hver gang du afkrydser på ét lag gør du alle de andre rækker og kolonner på det lag nemmere, da du ikke længere skal tænke på om brikkerne kan placeres dér. |
Hvis der står ”0” ud for en række/kolonne betyder det, at der ikke skal være nogle brikker og hele rækken/kolonnen kan derfor afkrydses.
Når du har fundet de brikker der skal være i en række/kolonne bliver dine hints grå. Det betyder, at der ikke er flere brikker at finde, derfor kan du med fordel afkrydse de resterende felter i rækken/kolonnen.
Farveskift
De fleste baner har flere farver og du kan med fordel skifte frit i mellem disse farvelag for at finde et nemt sted at starte og udfylde mere og mere af banen. Det er ikke sikkert, at banen starter med den farve der er smartest at begynde med. |  |
 | Sværhedsgrader
I den grønne kategori finder du de små og lette baner, orange bliver de lidt større og tager længere tid. De største og sværeste baner finder du i den røde kategori, banerne heri tager ofte også længst tid. |
Højreklik
Hvis du spiller via touch (iPad, tablet eller Smartphone) højreklikker man normalt ved at bruge to fingre frem for én. Fungere det ikke så godt kan du med fordel bruge knappen til at toggle mellem brik/afkrydsninger. Spiller du på en Mac og din mus kun har én knap kan du holde ”Æble-tasten” nede mens du klikker. |  |
 | Hot or Not
Denne sektion viser dig tre tilfældige brugerbaner der har ca. samme størrelse, og du skal vælge den bane du helst selv ville spille. Vi tæller dine og alle andres stemmer sammen. De baner der har fået mange stemmer har større chance for at blive udvalgt til udgivelse.
Hvis en bane er krænkende eller indeholder materiale der er upassende kan du via knappen ”!” rapportere den. |
Banebygger Guide
Når du bygger dine egne baner i Picture Logic Color vil den kunne spilles af alle dine venner og alle kan se og stemme på den i Hot or Not sektionen.
For at give dig større chance for at få baner valgt ud til bøger kan du læne dig lidt op ad denne lille guide.
Eksempler på gode og knap så gode baner:
Husk at det kun er anbefalinger på hvad der udgør en god bane. Du skal tegne lige hvad du selv har lyst til, men denne guide kan hjælpe dig med at øge chancerne for at netop din bane bliver valgt ud til udgivelse.
|
Små baner kan være lige så gode som store! |
 |
Tænk på om dit motiv behøver at være stor, mange baner kan være lige så flotte og er ofte nemmere hvis de er små, specielt hvis de store baner ikke udnytter pladsen.
|
Pas på spildplads!
|
 |
Forsøg at undgå at have for meget spildplads rundt om dit motiv. Måske egner dit motiv sig til en mindre størrelse. Små baner er hurtige og nemmere at løse, og små baner kan sagtens være ligeså flotte som en stor.
|
|
 |
En bane bliver bedre og sjovere at spille hvis den ligner noget konkret, og ikke er for abstrakt eller bare et mønster.
|
Vær anderledes!
|
 |
Det er altid lidt sjovere at lave en bane der skiller sig lidt ud fra mængden, og ikke ligner det alle andre laver. Så forsøg at undgå tal, bogstaver, hjerter, sol, katte og lign. Forsøg at give din bane et lille twist af noget anderledes. De fleste vælger ofte at male de samme motiver, så skil dig ud, hvis du kan.
|